SAK1
Ny avdelingssjef har vært her i sin første uke og vil etter hvert komme rundt på alle enheter. Han kommer for å hilse på alle og gjøre seg kjent med virksomheten.
SAK2
Viktig ifht uttalelser til barnevern, saken under illustrerer at det kan være vanskelig å vite hvem de som ringer representerer. Her ble det ringt inn å forsøkt å få opplysninger som sakkyndig i en barnevernsak, men det viser seg etterhvert at vedkommende representere ikke barnevernet.
SAK3
St Olavs Hospital skal praktisere miljøledelse. Det vil si å integrere miljøhensyn i alle aspekter av vår virksomhet, og ved hjelp av et
Ny avdelingssjef har vært her i sin første uke og vil etter hvert komme rundt på alle enheter. Han kommer for å hilse på alle og gjøre seg kjent med virksomheten.
SAK2
Viktig ifht uttalelser til barnevern, saken under illustrerer at det kan være vanskelig å vite hvem de som ringer representerer. Her ble det ringt inn å forsøkt å få opplysninger som sakkyndig i en barnevernsak, men det viser seg etterhvert at vedkommende representere ikke barnevernet.
VIKTIG: Du må forsikre deg om at vedkommende har et skriftlig mandat enten fra barnevernet, fylkesnemnda eller tingrett / lagmannsrett.
Jeg ville også bedt om legitimasjon og sjekket opp mot mandatet.
Jeg ville bedt om en kopi av mandatet og skannet det til journal / E-sak.
Gitt at vedkommende kan dokumentere oppdrag fra barnevern eller annen nevnt instans – plikter du å svare.
Men dersom vedkommende opptrer som sakkyndig for en privat part (en privatperson som selv kjøper tjenesten) stiller det seg annerledes.
Da opptrer ikke lenger den sakkyndige på vegne av BV eller rettslig instans. I så fall tar du kontakt med meg – jeg må i så fall sjekke dette nærmere.
Det vises for øvrig bl.a. til lov om helsepersonell.
OBS: Du skal IKKE skrive noen erklæring om pasientens omsorgsevne. Det er det den sakkyndige som skal gjøre. Vi driver ikke med omsorgsutredning og erklæringer ved DPS.
Vi kan uttale oss om sider ved behandling som er relevant for saken – men det er noe ganske annet. Vi uttaler oss ikke / vurderer ikke / om omsorgsevne som sådan.
Dersom du er bedt om å skrive noe slikt må du kontakte meg.
Din rolle er å svare på spørsmål, enten muntlig eller skriftlig. På ny vises det til lov om helsepersonell §33 / Lov om barnevern §6.4.
Dersom du svarer muntlig – ville jeg bedt om en kopi av den delen av rapporten som omhandler ditt svar. Dette for å sjekke at du er blitt sitert / tolket riktig.
Dersom du ønsker det kan jeg være tilstede under et evt. intervju.
Dersom du blir bedt om å avgi svar skriftlig, vil jeg oppfordre deg til å ta kontakt med meg før du gjør dette. Det er ikke nødvendigvis alle typer spørsmål vi skal besvare. Videre er det ikke
alle typer vurderinger vi skal begi oss inn i – selv om dette etterspørres. Spørsmålene vi besvarer må stå i et rimelig forhold til det vi driver med rent behandlingsmessig og vårt kjennskap til pasienten i den sammenheng.
Her kan vi møte vanskelige avveininger. Skriftelige svar fra deg skal innom meg før utsendelse.
Du skal for øvrig ikke fakturere.
SAK3
St Olavs Hospital skal praktisere miljøledelse. Det vil si å integrere miljøhensyn i alle aspekter av vår virksomhet, og ved hjelp av et
miljøstyringssystem styre driften i en miljøvennlig retning. Hva betyr det for oss?
For PH som samlet divisjon: Alle avdelinger i St Olav Hospital skal ha en handlingsplan klar før 1/5 når det gjelder ytre miljø. I PH er det bestemt at vi skal ha en samlet handlingsplan. En arbeidsgruppe bestående av representanter er satt ned for å utfore handlingsplanen og forbedringsforslagene for vår divisjon
Hva skal vi på Nidaros DPS gjøre?
- Alle ansatte skal være kjent med at vi er et grønt sykehus og hva det innebærer.
- Alle ansatte skal gjennomføre elæringskurset ”Ytre miljø” som ligger på kilden under fanen ”grønt sykehus”
Praktisk gjennomføring: Man anbefaler at leder og verneombud tar opp e-læringskurset i neste HMS-møte og gjennomfører det sammen. Det tar ca 15-minutter og gir informasjon om hvilke hensyn vi kan ta i vår organisasjon for å være en miljøbevisst samfunnsaktør. Det gjelder alt fra å skru av pcen, til innkjøp og bruk av videokonferanse. Man kan ved endt kurs, skrive inn alle som var tilstede på møtet. Enkelt og greit. Så langt har 304 av PH 2083 ansatte gjennomført kurset. Dette tallet skal opp J. Vi har i tillegg spilt inn våre forbedringsforslag til arbeidsgruppen knyttet til transport og innkjøp til andre enheter i St Olav (for eksempel driftservice og mat&cafe).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar